Komputer dan Network-- part 1

Dunia ilmu ini memang luas..
nak menguasai semua ilmu di dunia adalah hampir mustahil..

bagi aku, dunia komputer amat menakjubkan dan mempunyai segala potensi..
Sungguh hebat ALLAH yang mengurniakan ilmu ini di akhir zaman..
segala permasalah pengiraan dapat dilakukan dengan komputer...

Komputer adalah untuk memudahkan..
Untuk memahami komputer, kita juga perlu memahami sejarah komputer dan pembangunannya..
dahulu, Komputer digunakan untuk mengeksploitasi angka..
kemudian digunakan untuk exploit data..
data ini disimbolkan oleh angka.. binary, hex atau decimal.a
dan simbol paling mudah ALLAH kurniakan Yes and No..

dan dlm sistem yang lebih mudah 1 dan 0..
dan dlm electronics circuits---- High and low..

Bagi membolehkan simbol ini diexploit, maka perlu ada processor..
maka processor digunakan untuk manipulate input dan menghasilkan output yang di mahu...

untuk mengawal processor ini, maka perlu pula language bagi membolehkan manusia berinteraksi dengan processor dan manipulate mengikut kemahuan sendiri..
maka lahirlah memori dan sebagainya...


dari gabungan 1 dan 0, maka terhasilah dunia maya yang kita guna sekarang..

SubhanALLAH, yang menciptakan semua ini..


dan aku, sekarang terlibat secara langsung dlm operasi network..
seorang engineer telekomunikasi...
directly involve in network installation and maintenance..
walaupun dah hampir empatb tahun bekerja, aku masih belum jemu meneroka dunia network ini..
semakin hari semakin byk benda kau tahu dan semakin banyak benda aku dapati aku terkebelakang..


--sambung nanti...

    0 comments: